www.pmium4u.com

Misi PMIUM memperkasa ekonomi ummah

Konsep Penggunaan Dalam Islam

Posted by adminjk3 on March 31, 2009

ISLAM AGAMA YANG SYUMUL

Islam adalah agama yang syumul iaitu meliputi semua aspek kehidupan. Jadi perbincangan dalam Islam tidak boleh lari dari membincangkan hal- hal berkaitan ibadah, akidah, siasah, ekonomi dan sebagainya. Ini menunjukkan bahawa Islam itu tidak menolak aspek- aspek yang penting dalam kehidupan manusia.

Jika kita teliti dan melusuri cara hidup Islam kita akan dapati suatu aspek yang paling penting yang diperlukan pada masa kini iaitu hal- hal berkaitan dengan ekonomi. Ekonomi sangat penting kerana dengan kekuatan ekonomi barulah sesebuah negara itu akan diklasfikasikan sebagai negara yang kuat atau lemah. Namun kita sebagai umat Islam perlulah memperkuatkan ekonomi di negara kita sendiri terutamanya dengan memperkasakan Ekonomi Islam.

Ekonomi Islam bukan sekadar membincangkan cara bagaimana untuk membangunkan sesebuah negara iaitu dengan cara mengumpul material ( kebendaan ), bahkan ia juga turut membincangkan aspek- aspek yang bersifat spriritual iaitu perkara yang berkaitan dengan pengibadatan untuk mendapatkan keredhaan Allah. Ini kerana dalam Islam tidak melarang umatnya untuk mengumpulkan harta tetapi turut menjalankan transaksi berlandaskan hukum syarak supaya mendapat keberkatan dari Allah S.W.T.

PRINSIP PENGUNAAN DALAM ISLAM

Jadi dalam Ekonomi Islam ada membincangkan perkara berkaitan dengan kepenggunaan. Ini kerana sebagai muslim bukan semua benda dapat atau boleh kita gunakan. Sebagai contoh penggunaan yang bercanggah dengan syarak akan mendatangkan dosa kepada kita. Oleh itu penggunaan barang atau perkhidmatan tersebut adalah dilarang.  Jadi Islam telah menggariskan tiga prinsip penggunaan yang sepatutnya diaplikasikan oleh umatnya dalam kehidupan. Prinsip- prinsip tersebut adalah :-

1. Kepercayaan kepada hari kiamat. Jika seseorang muslim benar- benar memahami prinsip ini maka tidak akan wujud penipuan, penindasan dan diskriminasi dalam urusan perniagaan. Ini kerana seseorang muslim akan sentiasa berfikir mengenai ganjaran atau balasan yang akan mereka terima dari urusniaga yang mereka lakukan. Dari sini dapatlah dilihat bahawa Islam benar menitikberatkan hal- hal berkaitan amalan dan kelakuan umatnya.

2. Prinsip yang kedua adalah kejayaan iaitu dengan mendapat keredhaan Allah S.W.T. Dalam Islam semua yang telah ditetapkan oleh Allah hendaklah dipatuhi. Jika tidak balasan dosa akan diterima yang menyebabkan seseorang tidak dianggap berjaya dalam kehidupannya. Oleh yang demikian semua sumber hendaklah digunakan sebaik- baiknya tanpa perlakunya penyelewengan atau pembaziran.

3. Prinsip yang terakhir adalah kekayaan iaitu harta yang kita miliki merupakan amanah dan ujian yang diberikan Allah kepada hambanya. Jadi dari sini kita dapat lihat bahawa Islam tidak melarang hambanya mencari atau mengumpulkan harta, tetapi hendaklah bijak dan menggunakannya berlandaskan hukum syarak.

Dalam al- Quran Allah telah menerangkan hal berkaitan dengan penggunaan dalam surah Al- Baqarah ayat 35 yang bermaksud :-

” Hai Adam, diamilah oleh kamu dan isterimu syurga ini, dan makanlah makanan-makanannya yang banyak lagi baik dimana saja yang kamu sukai….dan janganlah kamu mendekati pohon ini,yang menyebabkan kamu termasuk orang-orang yang zalim.” ( al-Quran 2:35)

Konsep penggunaan dalam islam jelas digambarkan dalam al-quran menerusi ayat tersebut. Pada asasnya Allah menganugerahkan kita nikmat yang tidak terkira banyakya samaada kita sedar atau tidak akan adanya nikmat tersebut. Namun begitu, Allah telah menggariskan batasan untuk kita patuhi sebagai ujian buat kita di akhir ayat tersebut. Ape yang dibataskan tersebut pula boleh dirujuk dalam al-Quran, hadis dan juga qias. Banyak perbincangan ulamak untuk menentukan halal haram dalam kepenggunaan islam.

Dari keterangan di atas dapatlah kita fahami sedikit sebanyak berkaitan dengan prinsip penggunaan dalam Islam. Oleh yang demikian adalah menjadi tanggungjawab kita untuk cuba mengaplikasikan prinsip ini dalam kehidupan seharian kita.

p/s : nantikan keluaran yang akan datang.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: